En glömsk mans funderingar

I denna blog är det fritt för alla och envar att läsa de funderingar som Jens A Gulin - för att inte glömma bort - antecknar. Eller är det för att äntligen kunna glömma bort dem? Ingen vet ännu.

Denna text är skriven på svenska - This text is written in Swedish - Dieser Text wird auf Swedish geschrieben

Vit som nunnorna och fåren, grön som snön om våren. // JAG


 

- söndag, maj 28, 2006 -


Web: Födelsedagstjänst

Om du som jag har svårt att minnas så är jag säker på att en söktjänst för födelsedagar är något som intresserar dig. Efter att så många lyckats slå mynt av hotet "Vi vet var du bor!", kommer www.birthday.se med "Vi vet när dina vänner fyller år". Nu kan du alltså kolla om JAG ljuger om min ålder. Jens Arne samt Gulin är bra att söka på om man vill hitta just mig.

I samband med denna överdådiga information kan jag också passa på att berätta att Jens är ett danskt namn ursprungligen, men att det är gångbart i Skåne (och resten av världen...) också. Enligt källan var Jens bland de 50 vanligaste namnen när jag var liten. Kan inte säga att jag haft så många bekanta med namnet, men det säger kanske mer om mig det... Att jag (som alla andra svenskar) har anfäder med namnet Jöns kan ha påverkat namnvalet för mina föräldrar. Någon Jöns var jag dock icke (på den tiden).

Arne har jag däremot ärvt efter far min. Visserligen heter han Kjell, men det är ju inget hinder. Arne ska enligt uppgift vara ett ganska vanligt namn, men där får jag erkänna att dessa har mött mig mycket mer sällan än Jensarna.

Mycket namnsdagar är det på birthday.se och de har inte heller missat tillfället för stjärntecken. Jag är alltså Skytt. När jag så okritiskt citerat sitens utsagor om namn kan jag väl inte heller undgå att berätta att jag, enligt uppgift, har "slank liten näsa och snäll mun". Och visst är det så, munnen rår inte för att den råkar säga elakheter ibland. Med kuslig precision målas jag in i hörnet som "gladlynt, mångsidig, dagdrömmare" och efter att ha joggat så kan jag inte säga emot att det är lår och vader som ömmar.

Det ska bli spännande att se framöver vad som händer med siten. De siktar på att få mig att köpa presenter genom deras förslag, men det verka vara ett underligt utbud. Som statistiksamlare för onödigt vetande som inte SCB svarar på lika lätt finns stora möjlgheter. Man måste visserligen fylla i namn, men det går bra med en ensam "*". Att vi är 10 stycken som heter Jens och fyller 30 i år var mig en överraskning!

Kul att de fått med "stångpiskperuk" i sitt rimlexikon, kanske det kan vara till hjälp om man skriver gruk. (Förutom de många engelska grukar som du hittar genom Wikipedia finns här några på danska.)

PS. Förutom min så var den födelsedag som jag fick för mig att söka upp "30 april 1968". Tack vare internet finns inga hemligheter! På tal om 30 april - jag kunde inte hitta vår nuvarande regent i statistiken. Är han inte bokförd som folk?

2 kommentarer:

Anonymous Anonym skrev strax före 28/5/06 22:43:

oj vad bra! Jag som till och med glömmer bort när min bror fyller år... nu fick jag veta att han fyller år om 360 dagar. jag har alltså missat det igen :(
//Stumpafia
-permalink-  

Blogger JAG skrev strax före 1/7/06 12:50:

Om man gillar Blommogram så kan följande tjänst vara av intresse:

Interfloras klubb med påminnelsetjänst och blomsterminne.
-permalink-  

Kommentera, du också!