En glömsk mans funderingar

I denna blog är det fritt för alla och envar att läsa de funderingar som Jens A Gulin - för att inte glömma bort - antecknar. Eller är det för att äntligen kunna glömma bort dem? Ingen vet ännu.

Denna text är skriven på svenska - This text is written in Swedish - Dieser Text wird auf Swedish geschrieben

Vit som nunnorna och fåren, grön som snön om våren. // JAG


 

- söndag, maj 28, 2006 -


Web: Besök ett kärnkraftverk

Efter att ha bloggat om "gottebordet hos Google" så kan jag rapportera att en del nya saker tillkommit. Men jag har också noterat att Microsoft har en liknande samling spännande projekt. Nu har jag dock tappat bort länken till den sidan, så du får leta själv.

Ett av de projekt Microsoft har liknar mycket Google Maps. Jag har däremot inte sett att Google tar aktiv del i att presentera intressanta platser, så kallade "Points of Interest". Där har Microsoftanställda och andra i stället ett försprång, när de till exempel presenterar denna rundtur för terrorister: Världens kärnkraftsstationer. Listan innefattar inte bara kärnkraftverk utan också andra enheter av nukleärt intresse. Listan är alltså mycket intressant för FN när de vill hålla koll på att Afganistan inte skaffar dylik teknik.