En glömsk mans funderingar

I denna blog är det fritt för alla och envar att läsa de funderingar som Jens A Gulin - för att inte glömma bort - antecknar. Eller är det för att äntligen kunna glömma bort dem? Ingen vet ännu.

Denna text är skriven på svenska - This text is written in Swedish - Dieser Text wird auf Swedish geschrieben

Vit som nunnorna och fåren, grön som snön om våren. // JAG


 

- söndag, maj 28, 2006 -


Motion: Stadsparken 2

Som omväxling joggade vi en ny runda i fredags. På min begäran för att det skulle gå lite fortare. Ja, tidsmässigt, inte nödvändigtvis hastighetsmässigt. Jag kallar rundan för "Stadsparken 2" eftersom det var två varv i Stadsparken tillsammans med sträckan dit och tillbaka. Start var som vanligt hos min personliga tränare, inte hemma hos mig, bortsett från min uppvärmningstur på tandemcykeln. Normalt räknar hon 3 varv och tycker att det motsvarar Längst Ravinen.

I min förvissning att det var en kortare runda och att vi hade "bråttom" så anlade jag ett kanske snabbare tempo också. Det kändes inte som ett helt bekvämt tempo, speciellt inte för min medjoggare, men det var inte överdrivet ansträngt. Snarare kändes det som om jag höll igen på stegen. Kanske jag ska prova att jogga själv en gång och se hur det går? Kommer jag att springa slut på krafterna? Kommer den psykologiska ensamheten att ta överhanden? Kommer det att gå alldeles utmärkt?

Hursomhelst så var det trevligt i parken. Lite farligt med Bouleklot på vägen, men spännande att möta andra joggare under sina varv. I alla fall var det en positiv känsla denna gång eftersom vi mötte samma personer på ungefär samma ställen varje varv. Hade kanske varit jobbigare om de höll samma riktning som vi och varvade med korta mellanrum, så som det brukar vara på badet. På tal om badet så får man gratis klorchock varje varv invid Högevallsbadet. Jag tror att det också är stärkande.

Ivrig att få sätta nytt rekord på denna nya, kortare runda tog jag förstås tiden som vanligt. Tyvärr hann jag slarva bort tiderna innan jag skrivit upp dem, men med mitt korta minne kan jag lika gärna hitta på något...

Dit: 6:XX
Varv 1: 5:5X
Varv 2: 5:5X
Hem: 6:XX

Total: 24:21

Ska sanningen fram så kan det också ha varit 23 eller 22 minuter, minns inte så noga. Vad jag minns är att det var över 6 minuter dit, nåt på 12 efter varv 1 samt att varv två var under 6 minuter. Men, detta överslag är i alla fall en tid på Stadsparken 2 som jag kan ha i jämförelse framöver.