En glömsk mans funderingar

I denna blog är det fritt för alla och envar att läsa de funderingar som Jens A Gulin - för att inte glömma bort - antecknar. Eller är det för att äntligen kunna glömma bort dem? Ingen vet ännu.

Denna text är skriven på svenska - This text is written in Swedish - Dieser Text wird auf Swedish geschrieben

Vit som nunnorna och fåren, grön som snön om våren. // JAG


 

- lördag, maj 20, 2006 -


Film: Sigillet - Karnevalsfilmen Lund 2006

Det är som alla vet karneval i Lund vart fjärde år. Inte nog med det, där är i år och i dag! Men, karnevalen i stort intresserar mig föga och jag ska därför hålla mig till ämnet karnevalsfilm.

Även om alla vet så är det ju lätt att glömma filmer som kommer bara vart fjärde år och som bara visas några få veckor. Filmer som i viss mån anlitar kända skådespelare och manusförfattare, men ändå ganska lätt hamnar i B-filmsgenren. Å andra sidan minns jag filmen från 1998, Blinka lilla stjärna, som en höjdare just för att man gjorde en medveten B-film. Ack vad jag kände igen greppet när utomjordingarna i den filmen textades på dålig engelska. Men karnevalsfilmen från 2002, Vaktmästaren och professorn lever kvar som en succé i mångas minne och den gjorde i alla fall mina förväntningar höga i år.

Ok, låt mig beskriva årets karnevalsfilm så objektivt jag kan. Sigillet är en actionrulle med dåliga specialeffekter. Det finns humor och en hel del studentikosa blinkningar till karnevalsfenomen och studentlivet i Lund. Dessutom har man säkert inte varit blyg för att flirta med andra populära saker: Da Vinci-koden, Änglar och demoner, kriminalpolisen och filmen Onskan. Storyn är lite osammanhängande berättad i det snabba tempot som filmens längd medger. De flesta av skådespelarna har inte hunnit få in trovärdighet och jämnhet i sina repliker. Filmmusiken är välplacerad och genomtänkt.

Subjektivt så tycker jag att det är en helt ok lågbudgetfilm. Hade flödet i filmen varit jämnare och specialeffekterna färre så kunde det varit en höjdare. Men, om ett par år så minns jag kanske bara de bra sakerna. Jag skulle gärna se de senaste karnevalsfilmerna igen. Vet du om man kan få Sigillet på DVD? Directors cut?

I och med att jag, tillsammans med min officiella danspartner, var med som statist i filmen räknar jag med att ha förbrukat 3-7 sekunder av min tid i rampljuset. Antagligen är det en av orsakerna till att jag tycker att filmen är bra. :)

Ja, på tal om det så vill ni väl kunna se själva? Ladda ner trailern här och kolla. Under 1:04-1:07 syns jag hela tiden, om man vet om det...

För tillfället är den officiella källan till information om filmen på karnevalswebben. Men den kommer ju inte att leva för alltid. Jag såg filmen på Kino i Lund och på deras web finns om filmen lite information och ett diskussionsforum. Förhoppningsvis kommer också IMDb att upptäcka filmen så småningom.

Jag gillar som sagt filmmusiken, men jag kan för tillfället inte hitta vem som ligger bakom den. Förutom den härliga musiken som går i trailern (och påminner mig om Vangelis musik till Alexander) så var det en sång om cykling som jag vill höra mer av.

Hoppas att jag kan följa upp med mer information så småningom.

3 kommentarer:

Blogger JAG skrev strax före 26/5/06 15:26:

Det var lite osäkert om filmen kunde köpas på DVD, men under karnevalssöndagen så kom jag över ett exemplar. Tveksamheten låg tydligen i ljudformatet, men med gratisa VLC media player var det inga problem. Jo, extramaterialet Crew/Crew fick jag inte igång.

Tyvärr var inte vår koreograferade dansscen med på extramaterialet, men en del annat trevligt.

Jag funderar på att starta en fan-site om filmen och där avslöja alla kuriosa, men jag kastar istället fram tanken och hoppas att nån annan nappar. Jag kan ju börja med att skriva på Wikipedia så länge.
-permalink-  

Blogger JAG skrev strax före 28/5/06 16:41:

Känns som att en länk till följande fenomenala filmrecensioner kan roa en oskyldig bloggläsare.
-permalink-  

Anonymous Anonym skrev strax före 3/7/06 01:30:

Filmmusiken är gjord av en Malmö-kille som heter Nils-Petter Ankarblom. I eftertexterna till filmen står det att låtarna, bl.a. cykellåten i filmen är gjorda av Anders Hallbäck.
-permalink-  

Kommentera, du också!