En glömsk mans funderingar

I denna blog är det fritt för alla och envar att läsa de funderingar som Jens A Gulin - för att inte glömma bort - antecknar. Eller är det för att äntligen kunna glömma bort dem? Ingen vet ännu.

Denna text är skriven på svenska - This text is written in Swedish - Dieser Text wird auf Swedish geschrieben

Vit som nunnorna och fåren, grön som snön om våren. // JAG


 

- lördag, april 22, 2006 -


Musik: A Swinging Safari

Dagens låt måste vara "A Swinging Safari", också känt som signaturmelodin från historiska "Vi i Femman". Den spelades när jag idag besökte en butik och jag blev tvungen att stå kvar i ett hörn under högtalaren för att svänga med.

Nu är jag inte säker på vilken version de spelade i detta hörn. Hemma har jag i alla fall hittat Polydors Bert Kämpfert, troligen den som använts i TV. Nostalgi och härligt sväng i orkestern! Men så kommer den korta "sånginsatsen" och då vänder man sig gärna till Billy Vaughns version som är mycket snyggare gjord. Visserligen låter en del av körerna väl orgelmässiga, men det är njutbart. Och trumpetsolisten håller hela vägen.

Det är å andra sidan lite mjukare sound hos Kämpfert. Attackerna (Orchestra hit på midi-språk) sticker inte ut så farligt och faktiskt är trumpetaren lite charmigare. Ja, till och med sångerskan bidrar med lite liv i anrättningen. Bäst av allt, det som får mig att till slut rösta för Kämpfert, är det sköna basgunget. Där har Vaughn en del att lära sin struttande bas. Faktiskt är andra-flöjten också alldeles för tunn hos Vaughn.

Men varför inte köpa hem noten och damma av instrumentet som säkert står och väntar. Jag hade gärna sett en lite snabbare version att dansa till. Höjde tempot digitalt 10% och även om det kanske inte gör låten full rättvisa så kan en liten ökning funka väl så bra.

"The Falcons" bidrar med en safaritolkning utan flöjt. I stället förlitar de sig på en jobbig sax. Tempot är högre och svänget nästan helt rakt (om man nu kan svänga rakt?). Jag skulle kalla det rock snarare än swing. Trumkompet är ettrigt och ett honkey-tonk-piano gör sitt för att öka pulsen. Detta var inte vad jag önskade!

Vi ses i safarisvängen!

PS. Jag talar inte heller om golf i Kenya eller Die Sterne som sjunger en helt annat låt.