En glömsk mans funderingar

I denna blog är det fritt för alla och envar att läsa de funderingar som Jens A Gulin - för att inte glömma bort - antecknar. Eller är det för att äntligen kunna glömma bort dem? Ingen vet ännu.

Denna text är skriven på svenska - This text is written in Swedish - Dieser Text wird auf Swedish geschrieben

Vit som nunnorna och fåren, grön som snön om våren. // JAG


 

- torsdag, mars 16, 2006 -


Musik: Den Lilla Sjöjungfrun - Havet Är Djupt

Du kanske tror att gårdagens musik skulle vara Väderrapport (Leif Thuresson) som vi ägnade så mycket av körövningen åt?

Du trodde kanske att det skulle vara folkmusiksnutten "plocka böna sa mi höna, kuckli-ku sa mi tupp" som jag sjöng när jag mötte grannen utanför dörren? (Hon lugnade mig förresten att hon inte längre störs av klampande. Har svårt att tro att det skulle varit jag som klampat (även om jag visst har blivit lite tyngre på senare år), men är glad att hon inte anmärker på ett evigt sjungande eller nåt sånt som jag skulle behöva känna mig träffad av.)

Nä, gårdagens låt är Disneys Den Lilla Sjöjungfrun - Havet Är Djupt. Jag säger bara "Räkna till sju-u-u-utan att...".

Ok, det är inte riktigt allt jag säger. I texten jag hänvisar till så står det fel: "Räkan till sju". Det är så lustigt att det skulle kunna vara originaltexten, men det är det inte, det är bara feltryck. Originaltexten är ju på engelska och där sjunger kören efter "naturally"; "naturallee-ee-ee-eeven". Jag tror bestämt att originaltexten är generellt bättre, men denna effekt har de översatt med glans! Undrar hur många som noterade det när de såg filmen 1989?

1989??! Bra val för "gårdagen musik".