En glömsk mans funderingar

I denna blog är det fritt för alla och envar att läsa de funderingar som Jens A Gulin - för att inte glömma bort - antecknar. Eller är det för att äntligen kunna glömma bort dem? Ingen vet ännu.

Denna text är skriven på svenska - This text is written in Swedish - Dieser Text wird auf Swedish geschrieben

Vit som nunnorna och fåren, grön som snön om våren. // JAG


 

- lördag, mars 11, 2006 -


Bakgrund

Tankar, begrundan, fix idé, innovation, egensinne?

På denna plats vill jag sortera mina funderingar på ett magiskt sätt. Redan nu har jag en känsla av att det jag funderar inte kommer att gå att formalisera för allmän beskådan och det är inte heller mitt främsta intresse att lufta åsikter eller sprida kunskap. Just nu vill jag bara lätta på trycket.

Jag har för det mesta hållit mina funderingar där man har dem mest - i huvudet - även om min omgivning naturligtvis fått höra dem mer eller mindre opåkallat när de blivit för stora för att stanna där. Inte sällan har omgivningen skakat på huvudet. Än mindre sällan har de inte ens gjort det. Det gör inget. Om jag skriver här kan den intresserade läsa och den ointresserade också. Om ingen annan gör det så ska åtminstone jag kunna ha glädje av att de tankar jag för stunden finner intressanta blir arkiverade för möjlig skärskådan senare. Kommer det att visa sig att jag är inskränkt - fast i stereotypa tankebanor? Kommer det att visa sig att jag är egenkär och drömmande? Kommer det att visa sig att jag är för lat och omotiverad för att skriva under mer än en månad framöver? Ja, det återstår att se. Jag får hålla ett öga på den RSS-feed som bloggen har för att se om jag möjligen tänker omedvetet.

Nu ska jag spara för att se hur denna första post blir...
[Rättad: Åäö fick jag inte rätt på i första försöket. UTF8 är det inte jag skriver tydligen.]