En glömsk mans funderingar

I denna blog är det fritt för alla och envar att läsa de funderingar som Jens A Gulin - för att inte glömma bort - antecknar. Eller är det för att äntligen kunna glömma bort dem? Ingen vet ännu.

Denna text är skriven på svenska - This text is written in Swedish - Dieser Text wird auf Swedish geschrieben

Vit som nunnorna och fåren, grön som snön om våren. // JAG


 

- söndag, mars 12, 2006 -


Jobb: Drömmar

Denna "morgon" när jag när jag låg vaken i sängen drömde jag om mitt förvärvsarbete. Hur jag kom att tänka mig dit är nu glömt men faktiskt så var det som en tanke på vad jag skulle vilja göra idag. I fredags strax innan jag gick hem så upptäckte jag ett eventuellt fel, en potentiell bugg i mjukvaran. Jag la det då åt sidan eftersom det var kod som jag inte personligen skrivit och jag räknade därför inte med att hitta felet omedelbart. En föredömlig gränsdragning för en gångs skull.

Men så på söndagen fick jag en vision att just denna bugg låg bakom diverse problem som gäckat världen. Jag visualiserade hur jag avfärdade inkomna felrapporter med lätthet. Jag tror bestämt att jag inte ens behövde testa! En helt oväntad bonus var att felrapporteringsprogrammet gjorde som jag ville, i stället för enligt sin egna omständliga procedur, trots att det såg ut precis som innan.

Jag gillar att dagdrömma*. Det är lite slöseri att drömma när man sover, tycker jag. Helst skulle jag vilja ha så mycket tid att jag personligen kunde genomföra alla förändringar för att drömmarna skulle kunna upprepas i verkligheten. Men så lätt är det visst inte. Återstår att se om jag nu när jag skrivit ner alltihop kan se det som utopisk fiktion i stället för en reell dröm att verka för.

* Fotnot: Dagdrömmer gör jag förstås inte på arbetstid, då kallas det problemlösning.

1 kommentarer:

Blogger C skrev strax före 13/3/06 23:27:

"* Fotnot: Dagdrömmer gör jag förstås inte på arbetstid, då kallas det problemlösning."

Underbart :-)
-permalink-  

Kommentera, du också!