En glömsk mans funderingar

I denna blog är det fritt för alla och envar att läsa de funderingar som Jens A Gulin - för att inte glömma bort - antecknar. Eller är det för att äntligen kunna glömma bort dem? Ingen vet ännu.

Denna text är skriven på svenska - This text is written in Swedish - Dieser Text wird auf Swedish geschrieben

Vit som nunnorna och fåren, grön som snön om våren. // JAG


 

- lördag, mars 11, 2006 -


Blog: Upprinnelsen

Detta projekt har sin upprinnelse i flera saker. Jag ska inte avslöja allt redan, men en anledning till denna blogg är för att kunna hävda mig i det sociala sammanhang jag rör mig. Alla andra har det! Nä, jag skojar. Men hursomhelst så har det varit en del blogsnack på senare tid.
Sony Ericsson presenterade under CeBIT 2006 ett samarbete med Google. Bland annat kan man blogga från telefonen, perfekt komplement till den fina kameran i K800. Kolla själv hur glada alla på CeBIT är när de bloggar: http://k800.blogspot.com/

Många tar nu fasta på detta tillfälle till fotobloggande:
http://ksoderstrom.blogspot.com/
http://mwongse.blogspot.com/
http://holabalo.blogspot.com/

Trotsigt kastade jag ur mig att jag inte tyckte att foton på rad är en vettig blog. Måste man inte ha text, kommentarer och länkar till resten av världen? Jo, det tycker jag. Det må vara så att en bild säger mer än tusen ord, men det hjälper inte! Jag vill ha ord! holabalo drog genast slutsatsen att ingen skulle orka läsa det jag skrev. Ja, jag är känd för att inte spara på orden. Men om måttet är 1000 ord för varje bild jag inte lägger ut så tror jag att jag ska klara kvoten ändå...

Kanske är det min fantasi eller visuella förmåga som är begränsningen. För det är förstås inget fel på bilderna. Ofta följs de av en liten rubrik och själva följden av bilder ger ett sammanhang. Då blir det som en bilderdagbok. Men en dagbok och en blog är väl inte samma sak? Till uppmuntran för holabalo som inte postat så mycket vill jag säga att hans lite konstnärliga bilder kanske inte säger så mycket om hans dag, men väl om hans sinne. Det gillar jag.

En annan blog jag tittar i ibland står muffinpomme för. Hon blandar bild och text i en dagbokslik form, men med reflektioner om livet i Sverige som en omedelbar del. Här läser jag varje ord med stor nyfikenhet. Framförallt för att jag inte förstår franska känns det mycket spännande att dechiffrera vilken uppfattning hon delger den fransktalande världen. Och så är jag lite avundsjuk för att jag inte har ett lika mumsigt smeknamn. Avundsjukan kommer till mig som ett citat: "Jag är ingens lilla vessla" (Amelie i Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain).

Så JAG ska skriva på svenska för att om möjligt locka världen att lära sig förstå detta härliga tungomål. Ni kan kanske ha hjälp av Lexin i översättningen. Det blir nämligen mer ord än bild. Jag lovar.

2 kommentarer:

Anonymous Anonym skrev strax före 15/3/06 18:09:

blog står för web log vilket borde bli nätlogg direktöversatt till svenska. Enligt min orbok betyder nät rutmönster och logg betyder hastighetsmätare på ett fartyg.

En blog är i mitt tycke alltså varken någon dagbok eller plats för filosofiska tankar eller foto, utan en rutig hastighetsmätare, eller möjligtbis ett diagram över fartygets hastighet på millimeterrutat papper.

Men jag gillar dig ändå och du får ha din blog hur du vill! - en Anna som har en ordbok
-permalink-  

Blogger JAG skrev strax före 17/3/06 15:33:

"orbok" borde enligt mina filosofiska tankar vara ett träd av speciell art som efter sin död angripits av små gnagande spindeldjur. Inte sällan ser man gångarna efter dem i gamla, angripna möbler. En sådan möbel kan därefter finnas vara orsak i något sammanhang.

Men vad skulle jag väl annars tro, så skåning jag är, än att "or" i uppsvenskt bruk betyder "ord"?

Och Anna - jag gillar dig också!
En Jens som har en näsvis lillasyster.

PS. Vet någon något om Or bortom korsordsdefinitionen får du gärna utöka artikeln på Wikipedia.
-permalink-  

Kommentera, du också!