En glömsk mans funderingar

I denna blog är det fritt för alla och envar att läsa de funderingar som Jens A Gulin - för att inte glömma bort - antecknar. Eller är det för att äntligen kunna glömma bort dem? Ingen vet ännu.

Denna text är skriven på svenska - This text is written in Swedish - Dieser Text wird auf Swedish geschrieben

Vit som nunnorna och fåren, grön som snön om våren. // JAG


 

- söndag, mars 12, 2006 -


Jobb: Tabu?

Det framgår av min blogger-profil att jag jobbar i telekombranchen med mjukvaruutveckling. Man kan säga att jag är programmerare, om man vill.
Jag ska inte skriva om mitt jobb, dels för att jag inte vill, men också för att jag inte vet vad jag får skriva. Som anställd på detta (icke namngivna...) telekomföretag förutsätts jag vara en god ambassadör för våra produkter. Men det är inte mitt jobb att sköta mediakontakter så jag tänker mig mest att jag ska hålla klaffen. Det är lätt att glömma att det man dagligen jobbar med är sådant som finns i affären först en längre tid senare. 3G, kamera, stora lagringsmöjligheter - allt detta är gammal skåpmat på utvecklingsavdelningen, fortfarande ibland rubriker i tidningen och i viss mån inte ens moget för efterfrågan hos den lille mannen på gatan.

I tidningarna har det också funnits rubriker om läckor av företagshemligheter i allmänhet. Man har också kunnat läsa om bloggare som, privat och för olika mediauppdrag, skrivit saker som arbetsgivaren inte gillat. Tyvärr har jag inte riktigt läst dessa artiklar så jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig i frågan. Jag har hittat en länk till EFF: Legal Guide for Bloggers som jag ska titta närmre på. Såhär på förhand så kan jag tänka mig att den inte genast ställer sig på arbetsgivarens sida i debatten, men själv försöker jag hålla en mer nyanserad bild. Nyhetsrapporteringen ger sällan så mycket detaljer att det är rimligt att göra en egen bedömning i enskilt fall.