En glömsk mans funderingar

I denna blog är det fritt för alla och envar att läsa de funderingar som Jens A Gulin - för att inte glömma bort - antecknar. Eller är det för att äntligen kunna glömma bort dem? Ingen vet ännu.

Denna text är skriven på svenska - This text is written in Swedish - Dieser Text wird auf Swedish geschrieben

Vit som nunnorna och fåren, grön som snön om våren. // JAG


 

- söndag, mars 12, 2006 -


Web: The Thought Project

Simon Høgsberg är en dansk fotograf som tycks ha förkärlek för porträtt på fotgängare. I The Thought Project har han till bilderna också fångat flanörens tanke. Det är förstås den delen som fängslar mig mest. "Vad tänker du på?" - En klassisk fråga som så sällan går att besvara. När frågan ställs tänker man omedelbart på frågan i stället för på ... det som man nyss var självklart ... fast förmodligen svaret på en annan fråga.

Men Simon har haft större tur i sin intervju. Människorna tänker på det de tänkt på. Och jag får tillfälle att tänka på deras tankar. Och jag funderar på hur många av de 55 som har icke heterosexuella förhållanden och dessutom berättar det. Nr 27 och nr 54 talar om flickvän respektive pojkvän. Kan de ha bytt plats på bilderna? Lustigt att jag misstänker det, för jag vet ju inget om personerna. Jag menar, nu med 3 sekunders betänketid så ser jag inte konstigt i att några kan vara homosexuella, men min ögonblickstanke när jag läste 27 var "oj, detta är ju fel bild". Faktiskt så står det inget om att tankarna står tillsammans med rätt ansikte. Det kan vara ytterligare en nivå av konstnärlighet att blanda allt. Ingen bild är vid rätt tanke - utom just 27 och 54. Ja, så kan det också vara.

Nr 53 bidrar också med en lustig tanke: "Om jag någonsin skulle vilja begå ett brott så skulle det vara ett coolt sätt att komma undan". Så tokig som bara spontana tankar blir när man ska förklara dem. Tanke nr 51 gillar jag också. Eller egentligen är det fusk, det är mindre tal om den flödande tanken och mer om olika projekt, men ett roligt projekt i alla fall: "The National Dinner Tour, [...] I take strangers out to dinner - people that I just meet on the street".

Vad tänker du på just nu?

1 kommentarer:

Blogger JAG skrev strax före 13/3/06 09:55:

Det känns lite trist att dämpa den fria tanken redan, men jag frågade Simon om min teori och han svarade snabbt: Intressant tanke, men varje citat sitter vid bilden på den citerade.

Jag får väl tro på det då, men första intrycket är alltid starkast...
-permalink-  

Kommentera, du också!