En glömsk mans funderingar

I denna blog är det fritt för alla och envar att läsa de funderingar som Jens A Gulin - för att inte glömma bort - antecknar. Eller är det för att äntligen kunna glömma bort dem? Ingen vet ännu.

Denna text är skriven på svenska - This text is written in Swedish - Dieser Text wird auf Swedish geschrieben

Vit som nunnorna och fåren, grön som snön om våren. // JAG


 

- fredag, mars 17, 2006 -


Jobb: Förebyggande friskvård

Denna dag (liksom resten av året) bjöd min arbetsgivare mig på inträdet till Högevallsbadet. En givet god gest som jag uppskattar, om än jag utnyttjar det alltför sällan.

Fick jag anstränga mig för att hålla huvudet över ytan?
Tappade jag räkningen på antalet turer?
Hade jag i realiteten inte kommit nånstans alls i all min möda?

Svaren är de uppenbara och jag anar varför detta äventyr kom mig att tänka på Föreningssparbankens föreslagna namnbyte.

Jag simmade i 40 minuter och klockade ett varv på 50 meter till 75 sekunder. Säg i snitt 100 meter på 4 minuter (jfr. Poseidons klubbrekord: 1.04,31). 1000 meter känns som en inte orimlig sträcka, men jag funderade på vilka bättre sätt det finns att hålla reda på tillryggalagda meter. Finns det en övervakningskamera man kan analysera? Kan man glömma att GPS fungerar i vatten? Jag tror att en badvakt stod och räknade varv åt ett par flickor, antagligen märkesprov. Så gammaldags teknik att det kan ha varit min fantasi som spelade ett spratt...

En vattensäker diktafon hade varit bra, både för att räkna varv på och för att göra minnesanteckningar som senare kan komma till nytta på en blog eller i annan form. En lugn dags simmande väcker mycket tankar. Man säger ofta att guldfiskar är dumma, men jag skulle inte vara så säker på det...

Det var det om dagens semester och dess jobbanknytning. Snart får jag väl falla för impulsen och göra en kategori för dagboksanteckningar också.

Fotnot:
Tips att minnas för framtiden:

  • En tia till förvaringsskåpen.
  • Bubbelpoolen är varm, men bubblorna är besvärande.
  • Jag kan ju prova bastun i stället för bubblorna.
  • Skulle jag ha nytta av bättre simteknik? Bentag. Crawl. Simskola?
  • Varför lockas jag av simhopp?

(Detta är en lista personliga reflektioner, ej universella fakta som allt annat i denna blog...)