En glömsk mans funderingar

I denna blog är det fritt för alla och envar att läsa de funderingar som Jens A Gulin - för att inte glömma bort - antecknar. Eller är det för att äntligen kunna glömma bort dem? Ingen vet ännu.

Denna text är skriven på svenska - This text is written in Swedish - Dieser Text wird auf Swedish geschrieben

Vit som nunnorna och fåren, grön som snön om våren. // JAG


 

- fredag, mars 17, 2006 -


Film: Office Space

Office Space är en film att känna igen sig i om man är frustrerad programmerare.

Glädjande nog känner jag inte igen allt (men kanske mina kollegor känner igen mig?). Jag såg den igen häromveckan och kan inte hjälpa att den känns gammal. Kanske skulle jag se förbi den där disketten och i stället se vad filmen handlar om, kanske är karikatyren för grov för att mönstra svenska företag?

Hursomhelst: Skrivarmisshandeln!

Det finns en scen i filmen som jag kan ställa upp på. Jag känner igen känslan så väl (även om jag kanske inte skulle låta det övergå i våldshandling): År av samlad frustration för att det inte går att resonera med tekniska apparater. Jag gillar scenen också för att det känns som en typisk referens till "vanliga" gangsterfilmer. (Nån som har ett förslag på en gangsterfilm med motsvarande scen, som jag kan referera till?)

Vill du inte se filmen finns här en länk till skrivarmisshandeln i en amatörs nyinspelning. Helt ok och trogen originalet. Att döma av amatörinspelningarna så är jag inte ensam om att gilla speciellt just den scenen...

Har du aldrig hört talas om filmen förut erbjuder jag ytterligare länkar för att bygga upp stämningen.
Resumé och anmälan
Wikipedia

1 kommentarer:

Blogger Karl Söderström skrev strax före 19/3/06 19:37:

Eftersom du själv har påverkats av Bloggers instabilitet senaste tiden kanske du är intresserad av hur de gör sig av med problematiska maskiner. Man känner igen det...
-permalink-  

Kommentera, du också!