En glömsk mans funderingar

I denna blog är det fritt för alla och envar att läsa de funderingar som Jens A Gulin - för att inte glömma bort - antecknar. Eller är det för att äntligen kunna glömma bort dem? Ingen vet ännu.

Denna text är skriven på svenska - This text is written in Swedish - Dieser Text wird auf Swedish geschrieben

Vit som nunnorna och fåren, grön som snön om våren. // JAG


 

- fredag, mars 31, 2006 -


Idag: Väckning beställd!

Klockan 07.50 ringde det på dörrklockan. Vem har beställt väckning åt mig? Det var finurligt uttänkt. Eftersom jag ska resa bort över helgen så hade jag bestämt mig för att tvätta på morgonen och packa på eftermiddagen.

Hursomhelst så fanns det ingen vid dörren när jag öppnade, så jag skriver detta med en viss känsla av spökhistoria-medlemsskap.

Det var nämligen samma sak igår: Pling på dörrklockan - jag vaknar med tanken "inte idag" - en försynt knackning - "ok, jag får väl se vem det är". Men när jag dragit på lite kläder och öppnat så är det just ingen där. Runt hörnet skymtar dock en hantverkare så min tanke finner ro i detta.

Det sitter hantverkare i rader på taknocken här intill. Det verkar vara ett vårtecken. Snön smälter bort och fram tittar hantverkarna. De övervintrar i massor under diskbänkar och i byggvaruhus för att vid första tecken på vår kunna börja verka. Sådan är min bild i alla fall.

Efter påsk ska ett gäng glada grovjobbare riva ut mitt badrum och sedan sätta tillbaka det igen. Däremellan ska det hända nåt som tar två veckor. Under tiden misstänker jag att det är bäst att fly fältet. "Under renoveringen kommer badrummet ej att kunna användas." Att mitt hem skulle vara min borg är inget jag förväntar mig under denna räd av Kakel-Kafka. Det är bara att låtsas som ingenting och låtsas ha överseende. Speciellt gillar jag den rättframma forumleringen (här fritt citerad): "Eftersom du av misstag kan låsa lägenheten, kommer vi att spärra låset under tiden som arbetet pågår."

På onsdag ska man byta till vattensnålare kranar och duschar. Det är roligt att läsa vilka positiva effekter det kommer att ha för mig personligen, så att jag förstår att jag alltid önskat det. Det låter jättebra! Jag hoppas bara att badrumsrenoveringen därpå inte kommer att skada den fina apparaturen.

På det hela taget har jag inget emot badrumsrenoveringar eller att upplåta mitt hem till främlingar. Men jag har en rebellisk själ som väcks av oklar information och förminskat eget inflytande. Och jag har en trött själ som väcks av hantverkare som ringer på dörren.

Nu ska jag titta till tvätten min.

3 kommentarer:

Anonymous Anonym skrev strax före 31/3/06 15:37:

Hej! Jag hade faktiskt glömt bort din rutiga hastighetsmästare, men så fanns den där i mina favoriter, bland gratissajter och bank-loggin.

Hoppas helgens utflykt blir givande och att badrummet blir fint. Det kommer aldrig mer nån hantverkare över min nuvarande badrumströskel, om jag får råda.

Hälsningar från en Anna som har bucklig våtrumsmatta.
-permalink-  

Anonymous Anonym skrev strax före 3/4/06 00:31:

Hej, det är jag!!! Men det är mycket svart att läsa din blogg. Jag gillar din foto. Vi hörs, eller vi ses pa Onsdag.
-permalink-  

Blogger JAG skrev strax före 7/4/06 01:56:

Tack för glada tillrop och varningens ord. Fortsättning på historen i Vaktmästaren utan snooze
-permalink-  

Kommentera, du också!