En glömsk mans funderingar

I denna blog är det fritt för alla och envar att läsa de funderingar som Jens A Gulin - för att inte glömma bort - antecknar. Eller är det för att äntligen kunna glömma bort dem? Ingen vet ännu.

Denna text är skriven på svenska - This text is written in Swedish - Dieser Text wird auf Swedish geschrieben

Vit som nunnorna och fåren, grön som snön om våren. // JAG


 

- söndag, mars 26, 2006 -


Kör: Kommer du med?

Jag seglade runt på webben och började plötsligt intressera mig för att locka mina körkompisar med på något roligt. Planer för alternativen nedan är ganska obestämda, det hänger rätt så mycket på om någon annan visar intresse och övertalar mig. Det finns inga krav på att det ska vara en balanserad kör på dessa evenemang, även om det förstås kan vara trevligt att vara ett gäng som entusiasmerar varandra.

Har du förslag på något körrelaterat som jag borde titta närmre på?

Över till mina tips:

MUSIKALFROSSA PÅ PALLADIUM, MALMÖ 18/11
http://www.korsangskane.se/aktuellt.htm (leta lite själv)

Körsång Skåne har ett nytt evenemang på gång (för medlemmar endast). Jag kände omedelbart att det var länge sedan jag fick sjunga härliga musikalsånger och jag är ganska lockad. Jag kan tänka mig att anmäla mig även utan sällskap. Låter kul, men mycket övningstillfällen är planerade och november är mycket avlägset i planeringen.

Ytterligare info jag skakat fram:
Programmet kommer att vara ca 1.5 timme. Kören sjunger ensamma 10 olika verk samt några med solist. Antalet repetitioner har vi utgått ifrån när vi haft konserter tidigare och folk svarat på enkäter. Många har tyckt att det varit för lite repetitioner, t ex kan det bli problem om man missar någon repetition utan möjlighet att vara med någon annan gång. Men vi ser helst att man är med alla gånger. I dagsläget är det 54 sångare anmälda och anmälningstiden går ut den 10/4. Konsertbiljett kommer att ligga runt 120 kr.


KÖRSTÄMMAN I SKINNSKATTEBERG, 16-18 Juni
http://www.korstamma.se/ (med vissa inställningar får man inte fram sidan, läs sammanfattningen i stället)

Vill man resa bort en helg i sommar så är Körstämman i Skinnskatteberg en klassiker. I år verkar det vara extra bra drag eftersom det är jubileum. Konceptet skulle jag säga rymmer tre delar:

  1. Körsamling under fria former. Spännande eller tråkigt beror på dig!
  2. Inspirerande verkstäder. Jag skulle säga att det är kritiskt att man kan hitta tre verkstäder som känns lockande.
  3. Inspirerande konserter. Hur ofta tar man annars tillfället att gå på andras konserter?


Jag har varit på körstämman 2-3 gånger tidigare och lockelsen jag känner nu är svårmotiverad egentligen. Eftersom jag lockades innan jag läst på antar jag att det är själva äventyret och körgemenskapen som drar. För konsert så har jag mycket goda minnen av Orsa Spelmän och Vocal Six kan gå för lokala kompisar. Årets verkstäder har jag efter ett par genomläsningar inte riktigt fastnat för. Trevliga, jovisst, men relevanta för mig? Å andra sidan är inspiration just att tänka utanför sina vanliga banor så det är inte omöjligt att jag skulle överraskas positivt.

Den bromsande haken är att det är en ganska kostsam körstämma, där allt kostar extra utöver den ganska höga anmälningsavgiften. Och så ska man ordna resan. Om man inte får ihop ett ganska gott gäng så känner jag att lockelsen minskar kraftigt.

LUND INTERNATIONAL CHORAL FESTIVAL, 1-8 Oktober
http://www.lundchoralfestival.org/

Visst är det kul att Lund satsar på körmusik? När jag har läst på webben har jag dock fått en känsla av att det inte blir en festival för gemene man, utan för de som redan är etablerade i köreliten. Att oron är lite överdriven, men ändå rätt uppfattad, bekäftas av ett svar jag fått.

Det finns ett utbud av körfestivaler i Sverige som bygger på att körer själva anmäler sig och ger konserter. Vi har valt att bjuda in körer och vokalgrupper till festivalen istället och bjuda på ett program som bygger på vokalmusiken som konstform och som ger fantastiska musikupplevelser för den som har förmånen att få sitta i publiken. Det känns verkligen roligt att Lundaborna som har ett så starkt körengagemang får möjligheten att ta del av ett konsertprogram med några av världens främsta ensembler som kan inspirera i det egna musicerandet.


Det är förstås inte fel att ha en festival med en annorlunda inriktning än den jag fantiserat om och det låter väldigt klokt att ha ett bestämt mål och en egen nisch. Svaret vill också lugna min oro för att lundasångarna ska gå miste om en folkfest att engagera sig i:

Vi hoppas och vill att det ska märkas i Lund att det är festival på gång. Folkfesten består i att det blir 16 konserter på 5 dagar, varav 3 stycken blir på Victoriastadion med tusentals i publiken. Många Lundakörer kommer att vara med i invigningskonserten på Victoriastadion i Carmina Burana.


Jag är en av dem som, med kulturelitens "FN-kören", ska sjunga Carmina Burana onsdagen den 4/10. Jag uppfattade det dessutom som om det möjligen fanns en öppning för flera ifall händelsevis du/din kör är intresserad.

Festivalsidan kommer att uppdateras nästa vecka, presskonferenser hållas, program sättas och biljetter säljas. Vill du försäkra dig om att vara först på plan finns ingen tid att spilla!

2 kommentarer:

Anonymous Anonym skrev strax före 27/3/06 09:04:

Söndagen 21 maj kl. 17:30(?) har AstraZeneca-kören (Södertälje) konsert (fritt inträde)i aulan på S:t Petri skola i Malmö. Det skulle vara kul om några av mina gamla körkompisar och andra LTH-körmedlemmar ville komma.
Bästa hälsningar / Eder senilog Kristina
-permalink-  

Blogger JAG skrev strax före 7/4/06 01:25:

Låter trevligt, så trevligt. Eller, oh - Malmö? Ok. Jag har skrivit upp det. Innan dess hinner säkert någon övertala mig att våga resa till Malmö.
Skoj att höra av dig!
-permalink-  

Kommentera, du också!