En glömsk mans funderingar

I denna blog är det fritt för alla och envar att läsa de funderingar som Jens A Gulin - för att inte glömma bort - antecknar. Eller är det för att äntligen kunna glömma bort dem? Ingen vet ännu.

Denna text är skriven på svenska - This text is written in Swedish - Dieser Text wird auf Swedish geschrieben

Vit som nunnorna och fåren, grön som snön om våren. // JAG


 

- fredag, maj 16, 2008 -


Film: Karnevalsfilm

När jag spankulerade i AF-borgen såg jag en affisch om "Karnevalsfilmen 100 år". När jag kommit hem hade jag dock glömt webadressen så nu har jag sökt mig fram till några ledtrådar.

Sydsvenskans artikel är väl mest allmängiltig men den ger också ett spännande förebud om en DVD-box nästa karneval och möjlighet att se web-tv på temat.

På söndag (Kino 18/5 kl 14.00-16.00) är det alltså andra visningstillfället och en chans att återigen se förra karnevalsfilmen Sigillet. Vi får se om jag känner det lockande nog att betala 50 kr för att stänga in mig utan sol även dessa timmar. De övriga filmerna under föreställningen känner jag inte till något om.

Programmet antyder vidare att det sista tillfället är nästa lördag (Kino 24/5 kl samma tid?) men tyvärr finns det inte med i biokalendern ännu. Då hoppas jag i alla fall kunna gå dit. "Vaktmästaren och professorn" ifrån 2002 är en höjdare enligt mig, både musikaliskt, cinematiskt och som berättelse. Visst kan jag se den på DVD, men på bio får jag också chans att se Rektorn från 1990. Den filmen har jag ingen aning om vad den kan ge, men genom min sökning på nätet så har jag ändå blivit lockad av musiken. Återstår att se om den kan höras i filmen.

Tyvärr hade inget av tillfällena Blinka lilla stjärna från 1998 på programmet. Jag får hoppas att den kommer med i en framtida DVD-box så att jag kan se den igen och revidera mitt minne av den.

Etiketter: , ,