En glömsk mans funderingar

I denna blog är det fritt för alla och envar att läsa de funderingar som Jens A Gulin - för att inte glömma bort - antecknar. Eller är det för att äntligen kunna glömma bort dem? Ingen vet ännu.

Denna text är skriven på svenska - This text is written in Swedish - Dieser Text wird auf Swedish geschrieben

Vit som nunnorna och fåren, grön som snön om våren. // JAG


 

- måndag, oktober 23, 2006 -


Perspektiv

Ibland kan det vara bra att ta ett överskådligt perspektiv, se på saken från ett höghus t.ex. Ibland kan det vara bra att låta tiden gå lite för att invänta mer nyanserade synsätt.

Jag minns att jag skrattade gott åt vansinnet när jag läste om planerna på ett riktigt högt höghus på Ideon-området. En artikel i Dagens Industri i januari 2006 var det som berättade för mig. Höghuset i sig kvar kanske inte så vansinnigt, men artikelupplägget att det skulle vara en tävling med Malmös Turning Torso känns befängt. Likaså det att Sony Ericssons framgångar skulle vara nån form av drivkraft. Finansieringen av ett skrytbygge vill man nog har lite mer handfasta, egna resurser för.

Hursomhelst så är DI:s artikel något mina tankar ofta vänder tillbaka till. Inte för artikeln i sig så mycket som de kommentarer som snabbt glider ifrån ämnet.

Bäst gillar jag den sekvens där första skrivaren tänker ut att en satsning på området också kräver nya ätmöjligheter.

"Bättre restauranger / Då kanske vi kan få bättre restauranger på IDEON också." (von Plurin, inlägg 2)
"Ängslig / Sist jag var där betade skåningarna på fälten. Vad händer nu?" (Bystad, inlägg 6)
"Restauranger / Håller med 2 - får de inte bättre restauranger på Ideon, så jobbas det nog hellre vid Kockumsområdet i Malmö eller ngn annanstans. Skärpning Ideon!!" (Normalgourmet, inlägg 9)
"En som gillar persilja / men ibland blir man lite trött på den :-)" (msc, inlägg 10)

Den sista kommentaren kan behöva förtydligas för den som inte brukar äta på Ideon. Av någon anledning har minst två av traktens lunchrestauranger vanan att strössla klippt persilja över maten, detta avsett rätt.

Jag gillar också kommentarerna om baracker och Sparta. Det är inlägg som vittnar om hur mycket saker som kan förändras och ändå vara precis likadana. Tråkigt tycker jag däremot att det är när det utbryter krig Stockholm/Skåne. Anledningen är densamma: Varför kan inte människors mentalitet hänga med utvecklingen?