En glömsk mans funderingar

I denna blog är det fritt för alla och envar att läsa de funderingar som Jens A Gulin - för att inte glömma bort - antecknar. Eller är det för att äntligen kunna glömma bort dem? Ingen vet ännu.

Denna text är skriven på svenska - This text is written in Swedish - Dieser Text wird auf Swedish geschrieben

Vit som nunnorna och fåren, grön som snön om våren. // JAG


 

- måndag, oktober 23, 2006 -


Musik: Der er noget galt i Danmark

Dagens sång är "Der er noget galt i Danmark" i den version som sjungs av kyrkokören precis i början på den danska körfilmen "Oh happy day" med namn efter den mer kända gospelsången.

Körinslagen i filmen är överlag glättade och inte så smickrande för körsångare. Presentationssången är där en lustifikation över konflikten i körsångens traditionella format och den moderna sångarens förmodat lättsammare musiksmak. Lustifikationen är lyckad, då en lite råare pop/rocksång gjorts om till en tillknäppt körsång. Tyvärr måste jag erkänna att jag gillar den körifierade sången mer än originalet och att pop-pastisch i körsammanhang på mig verkar frigörande. Jag gillar glättig körsång! Jag gillar också människor som kan tillåta sig att vara löjliga ibland. Och gillar du inte körversionen så finns det också i tyngre rocktappning med "Den Danske Mafia".

När jag nu gör sången till dagens egen så måste jag ju också veta lite mer om den. Skrivet har den sedan länge avlidna John Mogensen gjort. Texten är samhällskritisk, med inriktning miljö och politik, och samtiden kritiserade honom för hans grovhet. Bland annat menar han att en av Danmarks nationalsymboler, Dybbøl Mølle, är en kvarn som maler helt åt helvete och att de rika styr skiten till de oskyldiga.

Mogensen har för mig oväntat tagit en plats i Danmarks kulturkanon. Det är dock inte för denna sång utan för den lite mer finstämda "Så Længe Jeg Lever" (läs/lyssna)

Mina sökningar leder så småning om tillbaka till filmen och gospelbudskapet. Mogensen själv var också med i ett flertal spelfilmer. Allt jag läser påminner mig om Cornelis Vreeswijk. Jag undrar om han skulle få plats i en svensk kanon.

Lyssna på originalet
Lyssna på körversionen
Kolla in Mogensens skivor